Budowa „Podróży z Herodotem”
klp.pl Lektury Analizy i interpretacje Motywy literackie Epoki
W zbiorze „Podróże z Herodotem” wyróżnić można przede wszystkim dwie narracje. Pierwszą stanowią zapisy wspomnień autora od czasów studenckich, poprzez pierwsze lata pracy w dziennikarskim zawodzie, między innymi podróże do Indii i Chin, Konga, Iranu, Zimbabwe czy Algierii.

Druga warstwa związana jest z refleksją na temat utworu Herodota. Narrator nie tylko zastanawia się nad życiem, poglądami, motywami działań historyka, ale przytacza, czasem dość obszerne fragmenty Dziejów analizując je, zapisując swoje przemyślenia, formułując możliwe wersje zdarzeń przemilczanych przez starożytnego autora.

To swoiste skakanie pomiędzy epokami tłumaczy w słowach:
To przeskakiwanie z epoki do epoki jest stałą pokusą człowieka, który będąc niewolnikiem i ofiarą nieubłaganych reguł czasu, chce choć przez moment i bodaj tylko iluzorycznie poczuć się jego panem i władcą, stanąć ponad nim i móc różne etapy, stadia i okresy dowolnie ze sobą składać, łączyć lub rozdzielać i przestawiać.


Odpowiadając czeskiemu korespondentowi, jak trafił na Dzieje, Kapuściński wspomina o tym, iż dostał ją przed pierwszą swoją podróżą i od tego czasu odbywa dwie podróże, „jedną – wykonując swoje zadania reporterskie, drugą – śledząc wyprawy autora Dziejów”. Właśnie na tych dwóch płaszczyznach rozgrywają się wydarzenia Podróży z Herodotem. Autor bierze udział w dwóch podróże jednocześnie – w czasie i przestrzeni. Przeszłość istniała w teraźniejszości, oba te czasy łączyły się, tworząc nieprzerwany strumień historii.

Udostępnij




  Dowiedz się więcej
1  Obraz krajów i narodów w „Podróżach z Herodotem”
2  Podróże z Herodotem – streszczenie
3  Obraz PRL-u w „Podróżach z Herodotem”



Komentarze
artykuł / utwór: Budowa „Podróży z Herodotem”







    Tagi: